Jak to celé začalo?

Psal se rok 2003 a v žebnické hospodě U Hasiče začaly padat první nápady uspořádat něco jako spanilou jízdu traktorů, hlavně pro pobavení místních lidí a lidí z blízkého okolí. V Žebnici totiž každý vlastnil nějaký zemědělský stroj. Nápad pochází od hecování u prvního stolu před pípou v hospodě u Hasiče. Debatovalo se o tom, kdo má jaký stroj doma ve stodole a kdo by mohl vyjet s traktorem na trať. 

Přes počáteční nevoli některých návštěvníků hospody se našla úzká skupina nadšenců, kteří začali rozvíjet plány a tento závod prosadili. Mezi těmi byli František Knedlhans, Václav Chlup, Vratislav Bunda, Miroslav Koča, Josef Brunclík (tehdejší starosta SDH Žebnice), Roman Gross, Petr Zeman, Míra Zeman (Žebnice 52) a jistě ještě další…. Nakonec padlo rozhodnutí, že se pojede jen závod do vrchu nad hospodou. Při dlouhých debatách u piva se rokovalo o tom, kolik by mohlo jet traktorů. Dělal se předběžný seznam závodníků. V pozdních nočních hodinách se v euforii rozhodlo, že se závod uskuteční a stanovil se termín. Na zorganizování závodu, bez jakýchkoli zkušeností, zbývalo pouze několik týdnů. 

Prvním ředitelem závodu se stal Miroslav Koča, protože pomáhal organizovat RZ na Rallye Střela, později Rallye Marionetta. Díky tomu nám také p. Slemenský zapůjčil časomíru. Start byl vždy na celou minutu a časy se hlásily vysílačkou z cíle zpět na start. 

Prvním moderátorem několika ročníků byl Vratislav Bunda, který si vždy na závod přivezl i vlastní podium. Tím byl kamion s návěsem. Zároveň byl také jedním z hlavních organizátorů závodu a zajišťoval reklamu v rádiích, kterou později domlouval Václav Gross. 

Velký nábor závodníků dělal právě František Knedlhans, který se profesně pohyboval po zemědělských družstvech v okolí. Aktivně se zapojili do příprav traktoriády Milan Molcar a Václav Molcar. Podařilo se jim sehnat mnoho sponzorských darů. 

Vytvořil se první plakát a jezdci se telefonicky přihlašovali řediteli závodu. Většina závodníků přijela úplně na blind. Přihlášky neexistovaly a všechny informace se zapisovaly ráno při přejímce strojů, takže poznámky byly mnohdy velmi stručné a moderátor musel často „vařit z vody“. Naštěstí však většinu jezdců znal, a tak mohl na startu podat náležitý komentář. Mikrofon byl v té době jen na podiu a nebyla možnost dát závodníkům rozhovor těsně před startem, jak je nyní běžné. 

Traktoriáda se pořádala pod záštitou SDH Žebnice. Josef Brunclík, tehdejší starosta SDH, nikdy nezkazil žádnou legraci a tuto akci podpořil. Zároveň se ujal zahájení traktoriády. Jako historicky první předjezdec svým výkonným pionýrem Jawa „pařez“ z recese roztahoval na laně zbrusu nový modrý traktor Ford Václava Urbana. Již v té době myslel na bezpečnost, a proto měl na hlavě historickou hasičskou přilbu. Závodníci na traktoriádě byli především ze Žebnice a velmi početná skupina jezdců dorazila také z Horního Hradiště. Celkem startovalo 8 fréz, 20 traktorů a 10 strojů domácí výroby. První rok byly jen 3 kategorie. Traktory tovární výroby, jednoosé frézy a nejatraktivnější kategorie strojů „unlimited“. První závod proběhl hladce bez zranění či kolize, stejně tak i mnoho následujících ročníků. 

Na první ročník traktoriády přišlo přibližně 800 lidí, což bylo pro všechny velké překvapení a taková účast se na této akci nečekala. Došlo pivo, kelímky, nealko, prostě skoro vše. Zásobovalo se improvizovaně z Horního Hradiště, Hadačky a Žihle, prostě odkud to šlo. Obrovský úspěch prvního ročníku traktoriády a s tím spojené nadšení celé vesnice odstartovalo velkolepou sérii těchto závodů v Žebnici. Popularita traktoriády prudce stoupala, díky tomu, že závod tohoto ražení neměl nikde v okolí obdoby. Každý ochotně pomáhal při organizaci i průběhu závodů, jak nejlépe uměl a celá vesnice se semkla tak jako nikdy před tím, což bylo na prvních ročnících traktoriády to nejkrásnější. 

V začátcích traktroriády nebyly přihlášky, logo závodu, trička ani kšiltovky. Vše se dodělávalo postupně. V průběhu závodu se natáčelo video, které se později prodávalo na VHS kazetách. 

Rozdíl prvních ročníků traktoriády v porovnání s dneškem je hlavně ve změně struktury strojů, kdy dříve jezdili závody hlavně pamětníci s naleštěnými traktory, kterým se dnes nechce do bahna a do terénu. Dnes je trať náročnější na techniku jízdy i na výkon motoru. Obměňuje se generace jezdců i návštěvníků. 

Existovalo v českém jazyce slovo traktoriáda před rokem 2003? 

 

Vedlejší efekty traktoriády 

Po prvním úspěšném ročníku všichni začali ladit svoje stroje. Zvýšený prodej barev hlásila prodejna Barvy-laky Kusík v Plasích. Zemědělský servis Bílek ve velkém prodával díly na starší traktory, které jim dříve zabíraly místo ve skladu. Žebnice se proslavila. Další ročníky již natáčela televize a pravidelně se vysílaly reportáže z traktroriády v hlavních zprávách.

 

Zbyněk Bunda